Preskocit navigáciu

Deň slovenského vojenského letectva


Dňa 13. septembra 2010 si príslušníci Veliteľstva vzdušných síl spolu s veliteľmi podriadených zväzkov Vzdušných síl OS SR za účasti hostí zo Slovenského leteckého zväzu a Klubu vojenských dôchodcov vo Zvolene slávnostným spôsobom pripomenuli vytvorenie sviatku pod názvom “Deň slovenského vojenského letectva”. Tento deň s veľkým “D” bol vyhlásený ako výsledok spoločného úsilia Slovenského leteckého zväzu generála M. R. Štefánika a velenia Vzdušných síl OS SR dňa 8. júla 2009 nariadením ministra obrany Slovenskej republiky číslo 54.
Okrem slávnostných príhovorov zástupcu veliteľa vzdušných síl brigádneho generála Ing. Ľubomíra Svobodu a prezidenta Slovenského leteckého zväzu bolo významným bodom programu slávnostného zhromaždenia odovzdávanie ocenení za vykonanú prácu. Patrili medzi ne najmä čestné odznaky zaslúžilého vojenského pilota, letovoda a technika ozbrojených síl SR, ktoré boli odovzdané aktívnym, ale aj bývalým príslušníkom vzdušných síl. Profesionálnym vojakom a zamestnancom veliteľstva boli odovzdané pri príležitosti Dňa slovenského vojenského letectva ďakovné listy. 
Na oficiálny program v priestoroch veliteľstva nadviazalo symbolické položenie vencov k Pamätníku letcov padlých v Slovenskom národnom povstaní na poľnom letisku Zolná – v miestach, skadiaľ v septembri pred 66 rokmi aktívne operovali hrdinskí letci Slovenského národného povstania a 2. svetovej vojny.
Niet pochýb, že vytvorená tradícia dňa letectva sa stane do budúcnosti jedným z nosných pilierov rozvíjania národných a vojenských tradícií, na ktoré môžu byť Slováci a najmä príslušníci slovenských vzdušných a ozbrojených síl právom hrdí.
 
 
Pre účel detailnejšieho zoznámenia sa so skutočnosťami, na ktoré vyhlásenie Dňa slovenského vojenského letectva nadväzuje, prikladáme krátky prehľad udalostí:
Tri týždne po vypuknutí Slovenského národného povstania, dňa 17. septembra 1944, pristáli na lúkach Dolné lazy južne od obce Zolná pri Zvolene dve perute 1. československého stíhacieho pluku, pozostávajúce z 21 stíhacích lietadiel typu Lavočkin La-5FN. Letci preleteli zo sovietskeho územia s medzipristátím v poľskom Krosne. Účelom presunu 22 pilotov, 21 lietadiel a 84 príslušníkov leteckého personálu 1. čs. stíhacieho pluku na Slovensko bolo získať vzdušnú nadvládu nad povstaleckým územím a podporovať v bojoch vlastné pozemné jednotky. Významnou úlohou bolo chrániť pred útokmi nemeckých lietadiel aj Letisko Tri Duby. Z letiska na Sliači, ktoré bolo situované len 8 kilometrov na severozápad od Zolnej, v tej dobe už takmer tri týždne pôsobila povstalecká kombinovaná letka pod velením npor. Šingloviča. Prvou bojovou akciou pluku bol nálet na letisko Piešťany, operatívne naplánovaný hneď na druhý deň po prílete. Piešťanské letisko vtedy hostilo odhadom 30 nemeckých lietadiel typov Ju-87 D-3, Bf 109 G-14 a prieskumných Fw 189 A-2. Vzhľadom na spúšť, ktorú dokázali aj nie veľmi skúsení žiaci nemeckej Leteckej pozorovacej školy spôsobiť na letisku Tri Duby týždeň predtým, bola obdobná akcia s cieľom oslabenia Luftwaffe činom nanajvýš žiadaným. Útok na piešťanské letisko, ako aj ďalšie pôsobenie stíhacieho pluku v SNP bolo hodnotené ako veľmi úspešné. Do 25. októbra 1944, kedy zvyšné lietadlá odleteli naspäť na sovietske územie, vykonali československí stíhači 563 operačných letov v celkovej dobe 376 hodín. Na konte mali 25 zostrelených a na zemi zničených nepriateľských lietadiel a veľké množstvo iných pozemných cieľov.
 


Autor: mjr. Mgr. Zdenko - Dátum: 14.07.2010
Čítanosť: 16549
Verzia pre tlač

Skočiť na menu


Share